To z comiesięcznych opłat za śmieci wnoszonych przez mieszkańców pokrywane są wszystkie koszty utrzymania systemu wywozu odpadów – ich odbiór sprzed domów, transport i zagospodarowanie na składowisku, prowadzenie PSZOK-ów, obsługa administracyjna i edukacja ekologiczna. To jedyne prawnie dopuszczalne źródło finansowania. Gminy ze swoich budżetów nie mogą płacić za wywóz śmieci, jakie wytwarza każdy z nas.

- Ile wynosi opłata za śmieci?

Na terenie gmin Chrzanów, Libiąż i Trzebinia obecna stawka za odpady selektywnie zbierane wynosi 34 zł miesięcznie od osoby. Do jej uiszczania zobowiązany jest każdy, kto faktycznie mieszka na terenie gmin Związku (bez względu na adres zameldowania). Opłatę z danej nieruchomości liczymy więc mnożąc liczbę osób mieszkających w nieruchomości (a nie liczbę osób zameldowanych w niej) razy 34 zł.

Właściciele domów jednorodzinnych mogą obniżyć miesięczną opłatę jeśli będą kompostować bioodpady i odpady zielone, zamiast oddawać je w ramach zbiórki czy do PSZOK. Ulga wynosi 4 zł od osoby miesięcznie (do 8 mieszkańców) i 36 zł jeśli mieszkańców jest więcej niż 8.

- Jak mogę dokonać opłaty?

Najwygodniejszą metodą jest przelew na indywidualny rachunek bankowy – można ustawić zlecenie stałe i dopóki nie zmieni się liczba mieszkańców w naszym domu czy stawka opłaty, to płatności będą „robić się same” i nie musimy o nich nawet pamiętać.

Można też zgłosić się do biura Związku po blankiety wpłat i opłaty regulować w banku lub na poczcie. Pamiętajmy, że w siedzibie Związku nie funkcjonuje punkt kasowy, więc nie wniesiemy opłat na miejscu.

- W jakim terminie mam płacić za śmieci?

Terminem płatności jest zawsze ostatni dzień kalendarzowy danego miesiąca. Opłatę wnosi się na indywidualny numer rachunku bankowego, przypisany do danej nieruchomości. Jest on wskazany na zawiadomieniu o wysokości opłaty, jakie otrzymał każdy właściciel nieruchomości. 

W razie potrzeby można go też otrzymać od pracowników Działu Opłat, tel. 32 623 29 08 lub 32 624 05 04, wew. 27 i 30, e-mail: oplaty@zmgk.chrzanow.pl

Dla wygody można też dokonać wpłaty za kilka miesięcy z góry. Wówczas terminem płatności jest ostatni dzień kalendarzowy pierwszego miesiąca okresu za jaki płacimy.

O zbliżających się terminach płatności może nam też przypominać aplikacja EcoHarmonogram – wystarczy zainstalować ją na swoim telefonie, a ona wyświetli nam odpowiednie powiadomienie (także te m.in. o terminach odbioru poszczególnych odpadów z naszego adresu). Aplikacja jest bezpłatna.

- A jeśli nie zapłacę?

Właściciele nieruchomości, którzy mają zaległości w opłatach narażają się na szereg konsekwencji finansowych i prawnych. W pierwszej kolejności wysyłane jest upomnienie, a wraz z nim zaległości wzrastają o koszty upomnienia (11,60 zł). Brak terminowych wpłat jest traktowany jako zaległość podatkowa, więc w ostateczności postępowania egzekucyjne może prowadzić urząd skarbowy i komornik.