Od 1 lutego 2020 roku na terenie gmin Związku Międzygminnego „Gospodarka Komunalna” zmieniły się zasady odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych. Od tego dnia nie są one odbierane przez Wykonawcę wyłonionego w przetargu przez Związek, a przekazywane przez właściciela, firmie odbierającej odpady, na podstawie indywidualnej umowy.
- Nieruchomości niezamieszkałe – czyli jakie?
To te nieruchomości, w których nie mieszkają mieszkańcy, ale wytwarzane są odpady. Będą to więc firmy, sklepy, punkty gastronomiczne i inne lokale usługowe, urzędy, szkoły, jednostki medyczne i kulturalne, cmentarze, ogródki działkowe, itp.
- Jakie – jako właściciel firmy – mam obowiązki w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi, które powstają na terenie mojego przedsiębiorstwa?
- przede wszystkim należy podpisać umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Wykaz firm można znaleźć na stronie www.zmgk.chrzanow.pl w zakładce Rejestr Działalności Regulowanej,
- wyposażyć nieruchomość w komplet worków lub pojemników do selektywnej zbiórki, zbierać odpady w sposób selektywny i przekazywać je firmie, z którą została podpisana umowa.
- Czy wszystkie odpady powstałe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są odpadami komunalnymi?
Zdecydowanie nie. Do odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej zaliczamy te, które powstają głównie w części socjalnej firmy w związku z zaspokajaniem potrzeb bytowych pracowników. Będą to więc np. pozostałości po spożywanych posiłkach (resztki, opakowania, naczynia), odpady higieniczne (np. zużyte chustki, ręczniki papierowe), odpady po sprzątaniu (np. zmiotki, papier z niszczarek).
Pozostałe odpady z działalności gospodarczej należy gromadzić oddzielnie od odpadów komunalnych i przekazywać uprawnionym podmiotom zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Czy odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości niezamieszkałej można wrzucać do pojemników lub worków przeznaczonych dla mieszkańców?
Niedopuszczalnym jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać do Związku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją,
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).
- A co jeśli moja firma nie będzie miała indywidualnej umowy na odbiór odpadów?
Nieruchomości niezamieszkałe podlegają regularnym kontrolom. Brak umowy będzie skutkował nałożeniem na właściciela kary grzywny w wysokości nawet 5 000 zł.
Dodatkowych informacji udziela Komórka Usług Dodatkowych ZMGK pod numerem telefonu: (32) 62 32 908 wew. 34.